DR. YVONNE BRAUKHOFF
(GEB. MARCZOK)

Dr. rer. pol.

Project coordinator of the project HumAIne

Research focus and project work

  • Competence Center HUMAINE (HUMan-centered AI NEtwork) – Transfer Hub of the Metropole Ruhr for Human-Centered AI Work
    To the news report
    To the project page
  • Influence of blended learning on student learning behavior.
  • Learning and research laboratory “Think Space” for the entrepreneurship context
    To the project page

Publications / contributions

2021

  • Hohagen, S., Voß, M., Wilkens, U., Rohde, S., Vaughn, V., Mehrabi, F. & Braukhoff, Y. (2021). Hohagen, S., Voß, M., Wilkens, U., Rohde, S., Vaughn, V., Mehrabi, F. & Braukhoff, Y. (2021). „Kompetenzentwicklung in transferorientierten Lehr-Lernformaten – Ergebnisse einer Evaluationsstudie mit Längsschnittmessung unterschiedlicher Kompetenzdimensionen.“ [“Competence development in transfer-oriented teaching-learning formats – results of an evaluation study.”] die hochschullehre, Jahrgang 7/2021.

2019

  • Braukhoff (2019): Braukhoff (2019): „Wissenschafts-Praxis-Transfer in der Entrepreneurship Education“. [“Science-Practice-Transfer in Entrepreneurship Education“] In: Zuwanderung und Arbeitsmarktintegration – Handlungsempfehlungen für die PraxisTransfer in der Lehre, Chance oder Zumutung?: Symposium im Tagungszentrum Kloster Hegne, Bodensee, 13.-15. März ; ausgerichtet von den Universitäten Bremen, Köln, Konstanz
  • Braukhoff (2019): „Coping with uncertainties as a new challenge of Entrepreneurship Education”, Posterbeitrag auf der dghd-Jahrestagung 2019, 05.-08.03.2019, Leipzig.
  • Braukhoff, Y., Engel, Y., Hohagen, S., Krukenbaum, T., Vaughn, V., & Voß, M. (2019): „Verstetigungsstrategien praxisorientierter Lehr-Lern-Formate am Beispiel des Projektes „inSTUDIES“ der Ruhr-Universität Bochum.“ [Continuation strategies of practice-oriented teaching-learning formats using the example of the “inSTUDIES” project at the Ruhr University Bochum.], Diskurswerkstatt auf der dghd-Jahrestagung 2019, 05.-08.03.2019, Leipzig.

2018

  • Wilkens, Braukhoff (2018): “COPING WITH UNCERTAINTIES IN ENTREPRENEURSHIP – AN EXPERIMENTAL-LEARNING APPROACH“, Posterbeitrag auf dem G-Forum der FGF, 22. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand, 12. Oktober 2018, Stuttgart.
  • Braukhoff (2018): „Verhaltensorientierte Ansätze der Entrepreneurship Education: Unsicherheitserfahrung und Bewältigungsstrategien im unternehmerischen Kontext – simulationsbasierte Lernansätze.“ [“Behavioral approaches to entrepreneurship education: Coping with Uncertainties in Entrepreneurial Contexts– simulation-based learning approaches.”], Posterbeitrag der dghd-Jahrestagung 2018 am Karlsruher Institut für Technology (hier), 1. März 2018, Karlsruhe. Download hier.

2017

  • Braukhoff (2017): „The influence of blended learning on students’ learning behavior with respect to the heterogeneity of students”, Dissertation Universität Duisburg-Essen. Download hier.

2016

  • Marczok (2016): „Blended Learning as response to student heterogeneity”, Managing Innovation and Diversity in Knowledge Society through turbulent Times. Proceedings of the MakeLearn and TIIM Joint International Conference 2016, p. 101-108.

2015

  • Amann, Braukhoff, Marczok (2015): „Impact of incentive oriented blended learning on students’ learning behavior and outcomes”, Managing Intellectual Capital and Innovation for Sustainable and Inclusive Society. Proceedings of the MakeLearn and TIIM Joint International Conference 2015, p. 891-899.

Presentations

2021

2019

  • Braukhoff (2019): Braukhoff (2019): „Wissenschafts-Praxis-Transfer in der Entrepreneurship Education“. [“Science-Practice-Transfer in Entrepreneurship Education“] In: Zuwanderung und Arbeitsmarktintegration – Handlungsempfehlungen für die PraxisTransfer in der Lehre, Chance oder Zumutung?: Symposium im Tagungszentrum Kloster Hegne, Bodensee, 13.-15. März ; ausgerichtet von den Universitäten Bremen, Köln, Konstanz
  • Braukhoff (2019): „Coping with uncertainties as a new challenge of Entrepreneurship Education”, Posterbeitrag auf der dghd-Jahrestagung 2019, 05.-08.03.2019, Leipzig.
  • Braukhoff, Y., Engel, Y., Hohagen, S., Krukenbaum, T., Vaughn, V., & Voß, M. (2019): „Verstetigungsstrategien praxisorientierter Lehr-Lern-Formate am Beispiel des Projektes „inSTUDIES“ der Ruhr-Universität Bochum.“ [Continuation strategies of practice-oriented teaching-learning formats using the example of the “inSTUDIES” project at the Ruhr University Bochum.], Diskurswerkstatt auf der dghd-Jahrestagung 2019, 05.-08.03.2019, Leipzig.
  • Moderation der Veranstaltung „Der beste Job? Dein eigener Chef!“ [Moderation of the event “The best job? Your own boss!”] der Bochum Wirtschaftsentwicklung zur Sensibilisierung für Entrepreneurship am Bochumer Berufskollegs TBS 1 (Technische Berufliche Schule 1) (Zum Newsbeitrag hier). 14.01.19 Bochum.

2018

  • MakeLearn & TIIM 2018, Konferenz: „Integrated Economy and Society: Diversity, Creativity, and Technology “, Neapel (Italien), “Coping with Uncertainties in Entrepreneurship – An Experimental-Learning Approach” (Zum Beitrag hier).
  • Moderation der Veranstaltung „Der beste Job? Dein eigener Chef!“ [Moderation of the event “The best job? Your own boss!”] der Bochum Wirtschaftsentwicklung zur Sensibilisierung für Entrepreneurship an Berufskollegs (Zum Newsbeitrag hier).

2016

  • MakeLearn & TIIM 2016, Konferenz: „Managing Intellectual Capital and Innovation for Sustainable and Inclusive Society”, Timisoara (Rumänien)„Blended Learning as response to student heterogeneity”.
  • CREM-Séminaire d’économie à Caen, Université de Caen Basse-Normandie (Frankreich)„Impact of incentive orientated blended learning on students’learning behavior”.

2015

  • MakeLearn & TIIM 2015, Konferenz: „Managing intellectual Capital and Innovation for sustainable and inclusive Society“, Bari (Italien) „Impact of incentive orientated blended learning on students’learning behavior and outcomes”.

2013

  • Verein für Socialpolitik, Jahrestagung 2013, Düsseldorf „Labor demand for senior employees in the context of early retirement”.